Rawfood
 
 Rawfood och näringsboosta
-->
 

Rawfood och näringsboosta

Rawfood och smaker

Mat som är rå när den intas, rawfood, har fortfarande den ursprungliga strukturen och näringen som vi åt förr i tiden. När vi var ute i skog och mark, så letade vi olika färger och smaker, främst för att tillgodose vårt närings- och energibehov. Idag behövs inte denna kunskap och de söta smakerna väljs framför de enzymaktiverade bittra smakerna.


Rawfood och tillsatsfri mat

De olika färger som finns i våra livsmedel representerar en lista på E-nummer, istället för grupper av vitaminer och mineraler, vilket är både fascinerade och skrämmande.

 

Här kan du läsa om mindfulness och mat, näring i form av vitaminer och mineraler samt hur de olika smakerna och färgerna påverkas vår hunger, matsmältning och mättnad.

Rawfood för färger, tuggmotstånd och smak

Matens färger är lika intressant som smaker och de har alla olika funktioner. Grönt står främst för mineralrika råvaror som är fulla med uppbasande kalcium, kalk och magnesium. Dessa råvaror har ett högt PH-värde och minskar risk för försurad kroppsmiljö och efterföljande sjukdomar.

 

Rawfood, Antioxidanter och immunförsvar

 

Röda råvaror har gott om antioxidanter och desto mer av goda vitaminer och mineraler, desto mörkare blir det till dess att de är nästintill blåaktiga och/eller svarta. Exempel på antioxidantrik rawfood-mat är bär såsom gojibär, incabär, acaibär, blåbär, havtorn, hallon eller granatäpple. Antioxidanterna motverkar kroppens nedbrytning av fria radikaler, minskar sjukdomsrisker och ökar immunförsvarets funktioner.

 

Rawfood och betakaroten

 

Betakaroten finns i oranga grönsaker och ger oss skydd mot solen och bra vitaminer. Betakaroten finns i morötter, havtorn, aroniabär och nypon.

 

Rawfood, fiberrik mat och mättande

 

rawfood finns oerhört mycket fibrer, vilket både mättar och motionerar tarmen. I tarmen bildas fickor, där det kan fastna matrester och sedan orsaka inflammationer och irritationer. Ett ypperligt sätt för att undvika detta är att äta mycket råkost (rawfood) eftersom den för med sig rester, slagg och annat skräp ut ur kroppen.

Mindfulness för bättre matsmältning

Rawfood och mindfullness är ett fantastiskt sätt för att både främja matsmältningen och den egna kroppens lugn. Ät långssamt, tugga ordentligt och undvik att skölja ner din rawfood-mat med mycket vatten eller måltidsdryck. Öka istället tiden för när du intar din rawfood-måltid, så att alla enzymer får chans att jobba, dina tänder får en chans att motioneras och för att undvika magont.

 

Om du upplever rawfood-maten som svårsmält, så kan du öka dina möjligheter genom just dessa faktorer och eventuellt också att du tillsätter aminosyror mellan måltiderna de första veckorna. Detta gör att du hjälper matsmältningen på traven och får lättare att komma igång med din rawfood-kost. Mindfulness innebär också att du sitter ner när du äter, väntar in kroppen en stund efter måltidens slut och dessutom njuter av det du äter och ditt måltidssällskap.

Rawfood och smaker

Det är inte för inte, som Italienarna dricker apertif och att vi för i tiden startade våra måltider med beska droppar. De beska smakerna stimulerar kroppen och sätter igång enzymproduktionen och stabiliserar det PH som behövs för kroppens matsmältningen.

Beska smaker är nödvändiga, liksom sötma, salt och surt. Smakerna representerar olika ämnen som vi behöver som människor. Genom att öka intaget av socker, så väljer vi alltmer bort de andra smaker som är lika viktiga för kroppen. Sötman finns med från barnsben eftersom vi vänjer oss vid söta smaker redan när vi ammas som barn.

Sött och fett dominerar

 

Sötman visar även på snabb energi och sötsuget är därmed en överlevnadsinstinkt, medan denna funktion är långt ifrån nödvändig i dagens samhälle. Vi firar med söta smaker och feta livsmedel, såsom gräddtårta, sockrade kakor, feta chips, sockrig läsk eller färglatt E-nummerfyllt lösgodis, istället för att fråga oss vad vi egentligen borde fylla i våra kroppar. Rent logiskt borde firande innebära att unna kroppen saker som gör den pigg, frisk och stark, inte sant? Ett alternativ kan vara att välja rawfoodsom kosthållning.

 

Sedan lång tid tillbaka, så har socker och salt fungerat som smakförhöjare och konservatorer, vilket är en positiv intention eftersom det ökar möjligheterna att lagra och förbättra råvarorna. Däremot så är allt som intas i för stora mängder, lika ohälsosamt som allt annat som bör tillföras livet i lagom dosering.

Den femte smaken, Umami (E 621 = Natriumglutamat)


Numera introduceras en femte smak i stora mängder av våra animaliska produkter. Detta beror främst på minst innehåll av kött, vilket spar pengar men minskar köttsmaken i varan. För att unvika att den upplevs som smaklös, så förhöjs smakerna med natriumglutamat (E 621), som i sin tur orsakar flertalet ohälsosamma symtom i kroppen, såsom överaktivitet och oro. Natriumglutamat omnäms ofta som smaken umami, är konstgjord och smakar metalliskt. När du äter rawfood, så är det lättare att undvika eftersom det främst finns i halv- eller helfabrikat och i animaliska produkter.