Rawfood
 
 Vegetarisk och vegansk kost
-->
 

Raw food och vegetarisk / vegansk kost

RAW FOOD är ekologisk, vegetarisk , mjölk- och glutenfri kost som tillagas utan socker , upphettning och med mycket smak och färg.

Detta gör att du äter som en vegetarian när du lever på RAW FOOD. I början kan du uppleva att du blir bubblig i magen och får ont, vilket kan bero på både ovana och för lite enzymer.

Den gröna supermaten!

Naturen, djuren och den mänskliga kroppen är beroende av rätt pH-värde för att fungera och för att verka uppbyggande (anabolt). I kroppen styrs detta exempelvis genom att D-vitamin för ut kalcium i blodet och göra det lätt basiskt. Flertalet av våra enzymer är pH-beroende, vilket innebär att de aktiveras vid ett specifikt pH. Om denna process inte skulle existera, så skulle exempelvis inte magsyran sluta produceras i magsäcken vid pH 3. Vi skulle inte heller ha enzymer som kan verka först när de kommer till ner i tarmens pH (6-7), trots att de passerat den sura tarmmiljön som ligger på pH 2-3.  Funktionerna är således både livsnödvändiga och fascinerande. Det startar redan i munnens saliv, där enzymet amylas frisätts och är som mest aktivt vid pH-värde 5-6.

RAW FOOD och försurande livsmedel

Merparten av dagens livsmedel är försurande för våra kroppar, då främst livsmedel som är baserade på mjöl och socker. Även tillsatser, hård träning och långvarig stress verkar försurande i kroppen, vilket motverkas med bland annat de basiska, och mineralrika gröna grönsakerna. Gröna blad och grönsaker är fullproppade med vitaminer, mineraler, spårämnen, flavonoider, enzymer, klorofyll och fytokemikalier. Tänk på att dessa ämnen påverkas och förstörs vid upphettning, så tillämpa allra helst en så skonsam tillagning som möjligt. Tillaga grönsakerna genom lätt kokning, ångkokning eller en lätt wok.

RAW FOOD, fiberrika och bittra gröna grönsaker

Fiberhalterna är hög i gröna grönsaker, vilket kan motionera matsmältningssystemet, främja viktminskning och ha en positiv inverkan på blodsockernivåerna. Väljer du KRAV-märkta eller biodynamiskt odlade grönsaker, så är grönsakerna rena från besprutning och har odlats i naturliga miljöer. Gröna grönsaker kan vara lite beskare i smaken än de grönsaker som är färggranna och sötare och som har kommit längre i sin mognadsprocess. Ett exempel är en grön, hård, omogen banan som är bitter i sin smak, jämfört med en gul, mjuk och söt banan. Liknande skillnad ser vi hos en bitter och hård grön paprika, jämfört med en röd eller gul söt och mjuk paprika.

Lär barnen att äta gröna grönsaker

Små barn kan ha mindre lätt att vänja sig vid de bittra smaker som finns i gröna grönsaker, men det handlar mer om en vana, eftersom deras smakpreferenser är mer vana och anpassade till att tycka om söta smaker. Redan under amningen får de amningsmjölk som är söt och fet och dessa smaker bör sedan kompletteras med de gröna färgernas bitterhet och citronens sura smak. Barn kan behöva 10-20 gånger på sig för att lära sig en ny smak eller konsistens, så ha tålamod. Ett alternativ är att blanda röda, gula, oranga, lila och gröna grönsaker, för att få en blandning av alla smaker och näringsämnen.      

Näringsinnehåll i gröna grönsaker

I gröna grönsaker finns kalcium, kalium, magnesium, folsyra, järn och vitaminerna A, C och E. Grönsakerna är även fyllda med flavonoider som motverkar överskott på fria radikaler, enzymer som främjar matsmältningen, fibrer som motionerar och mättar samt klorofyll som främjar kroppens tillverkning av enzymer och motverkar bakterietillväxt. Klorofyll anses även ha goda egenskaper vid metabola sjukdomar och ett nedsatt immunförsvar.

10 gröna grönsakstips


Nässelsoppa
Färsk ångkokad, broccoli
Färsk spenat som salladsbas
Ångkokad brysselkål med en nypa havssalt 
Lätt grillad sparris
Algerna Spirulina eller Chlorella
Alfalfa-groddar 
Vetegräs
Krasse till salladen
Avocado

10 tips för hälsosam, enkel och rolig RAW FOOD-kost

RAW FOOD och enzymbrist

1. Om du får ont i magen, så kan det bero på enzymbrist. Komplettera med L-glutamin de första veckorna, eftersom det innehåller aminosyror (nedbrutet protein som i sin tur omvandlas till enzymer i citronsyracykeln)

RAW FOOD och svag mjälte

2. Du kan också ha för svag mjälte, vilket visar sig genom att du får ont i magen. Stärk upp mjälten med lite skonsammare mat, såsom att du ångkokar eller wokar grönsakerna lätt. Introducera mer och mer RAW FOOD varefter och tills du helt övergått till oupphettad mat.

RAW FOOD och ekologiska råvaror

3. Handla alltd ekologiska, KRAV-märkta produkter eftersom det är där du finner de främsta näringskällorna samt att du kan undvika gifter som används i konventionell odling.

RAW FOOD, lektiner och blöltäggning

4. Använd blötläggning för att minska lektinerna (proteiner som binder kolhydrater). Lektiner kan irritera slemhinnorna i tarmen och finns främst i livsmedel som är oupphettade. Överkänslighet mot lektiner kan visa sig genom att man bli bubblig i magen av bönor som är otillagade, av morötter som är okokta, av äpplen som är otillagade, av potatis som är oskalad eller att man får en allergisk reaktion mot nötter då de är råa. Om dessa symtom försvinner vid tillagning, så är det sannolikt att det är lektinerna som spökar med en intolerans som i sin tur orsakar efterföljande allergireaktioner och korsallergier. 


RAW FOOD och ångkokning

5. Köp hem en ångkoksinsats till din vanliga kastrull, så kan du ångkoka på enkelt sätt. Även en centrifug är ovärderlig, eftersom den ger dig gott om kött från frukt, grönsaker och bär och du kan mixa dina rotfrukter till både kallsoppor och varma soppor.

 

RAW FOOD och fetter

6. Missa inte att fylla på med nötter, frön, kokosolja, bra oljor, avocado och andra fettkällor. Fett är livsnödvändigt eftersom det ingår i cellen, i din tillverkling av hormonter, transport av fettlösliga vitaminer m.m. Utan fett börjar kroppen att spara på energi, vilket medför en nedbrytande effekt (katabol) istället för en uppbyggande hälsoeffekt.

 

RAW FOOD och smaker

7. Blanda alla olika färger och smaker och ät av dem alla under din dag. På detta sätt är sannolikheten stor att du får i dig det du behöver.

 

RAW FOOD, fibrer och vätskeintag

8. Öka ditt intag av vatten, eftersom mer fibrer ger större behov av vätska. Vatten hjälper även till att föra ut slagg, gifter och hjälper organen att rena kroppen.

 

RAW FOOD och salt

9. När du tillagar din RAW FOOD-mat, så är det bra med extra salt, från havet eller som bergsalt. Tänk på att jod ingår i sköldkörtelns T3-hormon, vilket gör det till en nädvändig del i cellens energiframställning (cellmetabolism).

 

RAW FOOD, socker och vete

10. Socker, vete, tillsatser från halvfabrikat och gifter från besprutning (och andra miljögifter) är de största bovarna för en kropp som strävar efter att bli pigg, frisk och stark. Minimera eller allra helst uteslut dessa för att istället äta råvaror som ger dig de byggstenar som behövs i kroppen.